Ons Materieel

Freelance stoomloc. ( Astroy)

dit is een freelance gebouwde locomotief met 2-6-0 Mogul wielindeling

Ns 401 elektro loc.

De NS-locserie 400 is een dieselelektrische locomotief die tussen 1947 en 1961 werd ingezet door de Nederlandse Spoorwegen.
Gebaseerd op het ontwerp van de locomotor werd in de jaren 40 een lichte diesellocomotief ontworpen van een iets zwaardere uitvoering die ook geschikt zou zijn voor het rijden van goederentreinen. Vanwege hun verwantschap met de Sik werden zij ook wel Grote Sikken genoemd

Na de Tweede Wereldoorlog werden door Werkspoor te Utrecht in 1947-1948 vijftien locomotieven van dit type gebouwd, met de nummers 401-415. Zij waren zoals bij alle locomotieven toen nog gebruikelijk olijfgroen geschilderd.

Buitendienststelling

De 400-en bleken in de praktijk toch minder goed te voldoen en in de loop van de jaren 50 kwam een groot aantal locomotieven van de serie 600 beschikbaar die hetzelfde werk konden doen. Daarom werd de serie 400 al na ruim tien jaar buiten dienst gesteld. Zij werden afgevoerd in 1958-1961. Er zijn geen exemplaren bewaard gebleven.

Martini (freelance electro loc.)

Deze loc is gebouwd aan de hand van onderstaande tekeing

tekeningMartinie

Hercules 0-4-0 Tank locomotief

Dit model een Shunting Tenderlocomotief
'Hercules '
is ontworpen door de heer Richard Simmonds
Schaal 7¼“ Totale lengte 41¼ inch. (1047,75 mm) Diameter ketel 6¾ inch. (171,45 mm) Diameter cilinder 2,125 inch. (53,98 mm)

B loc. Eva (0-4-0)

Henschel Fabia
In 1877 maakte Henschel een begin met de bouw van smalspoorlocomotieven. De eerste loc in deze categorie was een eenvoudige B-tenderloc met een spoorwijdte van 900 mm. Op basis van deze en andere locomotieven werd gaandeweg een serie standaardtypen ontwikkeld, geschikt voor verschillende doeleinden. Het meest gangbaar voor een spoorwijdte van 600 of 700 mm was het type Fabia met een vermogen van 50 pk. In Nederland werden locomotieven van het type Fabia vaak gebruikt door aannemersbedrijven en steenfabrieken. Drie van deze machines zijn uiteindelijk bewaard gebleven. Zij zijn alle afkomstig van de steenindustrie, waar de stoomtractie pas laat werd afgeschaft.

 

Personen wagons behoorende bij de Eva